بسم الله الرحمن الرحیم
اسلام به عنوان کاملترین آیین الهی و «قرآن» معجزه جاویدِ پیامبر خاتم، علم و دانش و دوری از نادانی را از ضروریات رسیدن به کمال دانسته است.
«طَلَبُ العلم فریضةٌ علَی کُلِّ مُسلمٍ ومسلمةٍ» پیامبر اعظم صلوات الله علیه و آله
جایگاه تعلیم و تعلُّم در کلام خدا، پیامبر و اهلبیت پاکش، وظیفة هر مسلمانی را برای تلاش و خدمت در عرصه علمآموزی و فراهمکردن شرایط لازم در تربیت عالمان و فرهیختگان دوچندان میکند.
تاریخِ اسلام، گَواهِ مردان و زنانی است که با تلاشی خستگیناپذیر به مراتب بالایی از دانش و معرفت رسیده و جویندگانِ علم را از چشمه دانایی و فضل خویش، سیراب نمودهاند.
انقلاب اسلامی ایران که با تلاش و مجاهدت بانوان غیور، دوشادوش مردانی از جان گذشته در بهمن 1357 به پیروزیِ شکوهمندی دست یافت، برای ادامة راهش به حضور بانوانِ عالِم و متعهد در مجامع علمی و مَناصب مدیریتی نیاز داشت.
جامعة زنان ایران اسلامی برای ارتقای وضعیت علمی و برونرفت از جهالتِ دوران ستمشاهی، کمر همت بستند تا در عمل به سفارش اهلبیت علیهمالسلام و رسیدن به اهداف انقلاب، با حضور در دانشگاهها و مراکز علمی حوزوی ، نقشی بیبدیل برای زنان مسلمان رقم زنند.
از اینرو، در سال 1363 با تأییدِ درخواستِ علمای طراز اوّلِ حوزه از سوی حضرت امام خمینی قدس سره، دستور تأسیس مرکز جامعی در قم برای تربیت بانوانی مهذّب، بصیر، اندیشمند و اسلامشناس، توسط معظمٌله صادر و به نام مبارکِ حضرت زهرا علیها السلام مزین شد.
جامعهالزهراءعلیهاالسلام پس از تأسیس و طی مراحل آمادهسازی و تجهیز، با حمایت علمای اعلام و هدایتهای حکیمانه حضرت آیتالله العظمی خامنهایمدظله العالی با سرعت در مسیر تعالیِ بانوانِ مشتاق، گام نهاده است و اکنون به عنوان «بزرگترین حوزه علمیه خواهران جهان تشیع» در سطح ملی و بینالمللی فعالیت میکند.
تربیت هزاران بانوی عالمه و مهذب در سطوح مختلف علمی، نگارش صدها مقاله، پایاننامه و کتاب، حضور در مجامع علمی معتبر، پرورش مبلغان متخصص و فرهیخته، اعطای دانشنامة رسمی به فارغالتحصیلانِ سطوح2 (کارشناسی) ،3 (ارشد) و4 (دکتری) جهت بهرهمندی از مزایای علمی و استخدامی کشور، برگزاری دروس آزاد حوزوی، راهاندازی دهها مدرسه حوزوی و مرکز فرهنگی به صورت خودجوش و جهادی توسط دانشآموختگان در سطح ایران و سایر کشورهای جهان از ثمرات این مرکز جامع علوم حوزوی و یادگار رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران است.
تحصیلات حوزوی
سطح 2
از مهمترین وظایف جامعهالزهراء علیها السلام ، آموزش علوم حوزوی به بانوان است. در این راه، سالانه با پذیرش هزاران طلبة بانو از سراسر ایران و کشورهای دنیا گام بلندی در مسیر آموزش علوم دینی خواهران به صورت حضوری، غیرحضوری و الکترونیکی برداشته شده است. طلاب خواهر در شیوه حضوری می توانند متناسب با شرایط خود در قالب تمام وقت و نیمه وقت تحصیل نمایند.
سطح 3
بانوان فارغالتحصیلِ سطح2 و همچنین خواهرانِ دانشآموخته ی دانشگاهها با مدرک کارشناسی در رشتههای هم سو، میتوانند تحصیلات تکمیلیِ کارشناسی ارشد را در مراکز تخصصی جامعه الزهراء علیها السلام زیر نظر گروه های علمی مربوطه در رشته های مختلف ادامه دهند.
- تفسیر و علوم قرآن– 2- کلام با گرایش مهدویت- 3- کلام اسلامی -4 - فقه و اصول– 5 - فلسفه اسلامی –7- مشاورة خانواده-8- تربیت دینی کودک و نوجوان-9- مدیریت آموزشی -10- مُدرّسی ادبیات عربی- 11 - تاریخ اسلام -12- تبلیغ با گرایش حج- 13- مطالعات اسلامی زنان
سطح 4
با توجه به درخواستهای مکرّرِ طلاب خواهر و پس از اخذ مجوزهای لازم، سطح4 علوم حوزوی (دکتری) با هدفِ احاطه به مبانیِ رشتههای مختلفِ دروس، در سال 1393 راهاندازی شد.
رشته های«فقه خانواده، تفسیر(گرایش تفسیر تطبیقی- گرایش علوم و معارف قرآن)، کلام اسلامی، حکمت متعالیه،
سطح عالی
این مؤسسه، زمینة ارتقای درجات علمیِ بانوان مستعد را از طریق شرکت در دورة فوق تخصصی «آموزش عالی فقه» با هدف تربیت عالمانی طرازِ اوّل و صاحبنظرانی مهذّب و فقیه، از سال 1396 با بهرهگیری از اساتید برجسته مهیا کرده است.
امور پژوهشی
ضرورت ارتقای شاخصهای علمی پژوهشیِ طلاب و دانش آموختگان با نگاهِ «آموزش پژوهشمحور» از ابتدا مورد اهتمامِ متولیانِ امر پژوهش در این موسسة بزرگ علمی بوده است. راهاندازی پژوهشگاه حضرت معصومه در سال 1384، تأمین و بروزرسانیِ منابع علمی و روشهای ارایة خدمات در کتابخانه حضرت معصومه، اجرای طرحها و پروژههای تحقیقاتی، برگزاری کرسیهای ترویجی و آزاداندیشی، نشستها و کارگاههای علمی-پژوهشی، تدوین نشریات مختلف، راهاندازی دانشنامه زن مسلمان و تربیت صدها کارشناسِ مسائلِ اجتماعیِ روز به ویژه در حوزه زن و خانواده، بخشی از دستاوردهای مهم پژوهشی است.
آموزشهای کاربردی ضمن تحصیل
در کنار آموزشهای مصوبِ تحصیلی، دورههای کاربردی متنوعی (تربیت پژوهشگر، مبلغ، مدرّس، مشاور، مدیر فرهنگی، کارشناس پاسخگویی به سوالات دینی، مترجم، تدوینگر متون درسی و...) برای کسب مهارت در عرصه های مختلف برگزار میشود که نتیجه آن آمادگی طلاب برای فعالیت در یکی از عرصههای تخصصی مورد نیاز جامعه است.
همچنین برگزاری دورههای متنوع فرهنگی و مهارتافزایی (رایانه، هنرهای زندگی، هنرهای تجسمی، نویسندگی و ...) ویژه طلاب و دختران آنها سهمِ بِسزایی در پرورش استعدادها و آمادگی آنها برای مواجهه با مسائل روزمرة زندگیشان داشته است.
مراکز مستقل
جامعه الزهراء با توجه به ضرورت نشر معارف اسلامی برای عموم بانوان ایرانی و غیرایرانی که طلبة این مؤسسه نیستند «مرکز آموزشهای کوتاهمدت معارفی» را پایهگذاری کرد. برگزاری دورههای متنوع معارفی و اعتقادی برای ارایة تصویری روشن از اسلام و اهلبیت، متناسب با نیاز مراکز، نهادها و اقشار حقیقی و حقوقیِ داخل و خارج از کشور از جملة خدمات این مرکز است.
از آنجا که خواهران مشتاق تحصیل در علوم دینی از سایر کشورها نیز راهیِ این مرکز بزرگِ علمی میشوند، آشنایی با زبان فارسی جهت تحصیل در مقطع کارشناسی و همچنین تدریس، تحقیق و تبلیغ، همپای طلاب ایرانی اهمیت ویژهای دارد. بدین منظور «مرکز بین المللی آموزش زبان » با برنامهریزی دقیق، آموزشهای مقدماتی و تکمیلی را برای آمادهسازی طلاب غیرایرانی در قالب مهارتهای «شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن» ارایه میدهد.
«مرکز پاسخگویی به سؤالات فقهی و اعتقادی بانوان» و «مرکز مشاوره»
از جمله بخشهای مهم، فعال و پرمخاطبی است که با بهرهگیری از دهها کارشناس زبده و باتجربه در طول روز، پاسخگوی نیاز عموم بانوان، طلاب و خانوادههای ایشان است.
خوابگاه
ایجاد محیطی امن و مناسبِ اسکانِ طلابِ خواهر که از سراسر کشور و اقصی نقاط دنیا به این مرکز بزرگ علمی در شهر مقدس قم مشرّف میشوند، از دغدغههای مهم حینِ تأسیس بوده است . از این رو، مجموعه خوابگاهیِ حضرت خدیجه در جوارِ بخش آموزشی با فضایی زیبا و مستقل و ظرفیت بیش از 1200 نفر، بنا شده است.
مجموعه ورزشی
بنا به سفارش ائمة معصومینعلیهم السلام و تأکید رهبر فرزانه انقلاب در خصوص اهمیّت دادن به فعالیتهای ورزشی و شادابیِ حینِ تحصیل، «مجتمع فرهنگی ورزشی شهیده فهیمه سیّاری» با امکاناتی مناسب از قبیل استخر و سالنهای تخصصی مجهّز در 20 رشته ورزشی ارتقای نشاط روحی و جسمانی طلاب و دانشآموختگان را به دنبال داشته است
مهد کودک
این مؤسسه عظیم علمی با راهاندازی بزرگترین «مهدکودک» مبتنی بر آموزههای اسلامی با ظرفیتی بالغ بر 1000 نفر برای سنین شیرخوار، نوپا و نوباوه در دو بخش کودکان ایرانی و غیرایرانی در راستای ترویج فرهنگ فرزند آوری شرایط مناسبی را برای تحصیل مادران مهیّا کرده است.
تحصیلات غیرحوزوی
- «مجتمع آموزشی تربیتی هُدی»
«دبیرستان دخترانة دولتی علوم و معارفاسلامی هُدی» بر اساس نیازهای روز جامعه اسلامی و تلاش هیأت موسّس، در سال 1367 با مجوز رسمیِ وزارت آموزش و پرورش در جامعه الزهرا تأسیس و به تدریج در کرمان، بَوانات، کَهنوج و رفسنجان شعبههایی از آن ایجاد شد.
سال 1386، در پیِ نتایجِ درخشان «مدارس علوم و معارف اسلامی»، راهاندازیِ مجتمع آموزشی تربیتی غیردولتی هُدی در دستور کار قرار گرفت و در کنار دبیرستان مذکور، مدارس پیشدبستانی، دبستان دوره اول و دوم، دبیرستان دوره اول و دوم (با رشتههای علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی) با هدف زمینه سازی برای تحصیل دختران شروع به کار کرد.
- «دانشکدة الهیات و معارف اسلامی هُدی»
با الهام از برنامهها و اهداف سند چشم انداز 20ساله جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تحول راهبردی و ارتقای سطح کیفی آموزش با مجوز رسمیِ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال 1377 راهاندازی و امکان تحصیل برای متقاضیان خواهر، از ایران و سایر کشورهای دنیا در سطح کارشناسی در رشته های ( علوم قرآن و حدیث، فلسفه و حکمت اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، فقه و مبانی حقوق اسلامی، روانشناسی و...) و در سطح کارشناسی کارشناسی ارشد با رشته های ( علوم قرآن و حدیث، مدیریت آموزشی، فلسفه و کلام اسلامی، فقه و حقوق خانواده، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرمشناسی، شیعه شناسی با گرایش کلام و... ) مهیّا کرده است.
سایر خدمات و امکانات
امکاناتی از قبیل بهداری اختصاصی، فروشگاه مجازی کتاب و منابع آموزشی، اردوگاه فرهنگی تربیتی کوثر دستجرد، تالار بیداری اسلامی با ظرفیت 1400 نفر ویژه همایشها و اجلاسیههای ملی و منطقهای، ارایه خدمات ایاب و ذهاب درون شهری در پایانه اختصاصی، برنامهریزی و انجام امور چاپ و نشر آثار اساتید و طلاب از سوی واحد انتشارات ، برگزاری اردوهای متعدد زیارتی و سیاحتی ( مشهد مقدس، پیاده روی اربعین، راهیان نور و... ) در کنار برنامههای آموزشی، همه و همه برای خدمت به طالبان علم در این مجموعه آماده شده است.
این مجموعة شاخصِ حوزوی، امیدوار است با عنایات حضرت ولیعصر، حمایتهای رهبر معظّم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید ادامالله ظلهم و بهرهگیری از اساتید و روشهای نوین آموزشی تربیتی با پشتوانهای غنی از تجربیات گذشته در راهِ شناسایی، جذب و تربیت خواهرانِ مشتاق به فراگیری علوم اسلامی گامهای مؤثری بردارد. ان شاء الله
والسلام علی عباد الله الصالحین