در ششمین نشست کشورشناسی و رصد مسائل بین‌المللی مطرح شد:

لبنان محل تلاقی فرهنگ‌ها و مکاتب و جایگاه ظهور و بروز اندیشه‌های دینی است

عباس خامه‌یار

دکتر عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در لبنان گفت: اقدامات ظالمانه رژیم صهیونیستی، نشان‌دهنده توحش دنیای غرب است.

به گزارش روابط عمومی، ششمین نشست از سلسله نشست‌های کشورشناسی و رصد مسائل بین‌المللی با موضوع «لبنان» از سوی دفتر امور بین الملل جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها در سالن اجتماعات زیرزمین ساختمان شهید بهشتی(ره) برگزار شد.

در این نشست، دکتر عباس خامه‌یار، رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در لبنان به موضوع این نشست اشاره کرد و اظهار داشت: ما باید نگاه عمیقی نسبت به کشور لبنان داشته باشیم، زیرا این شناخت عمیق، راه تعامل با این کشور را هموارتر می‌کند.

قم محل تلاقی ایران با لبنان است

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب افزود: ما ارتباطات تمدنی ریشه داری با کشور لبنان داریم، این کشور تاریخ چند هزار ساله دارد و آثار باستانی زیادی در قلب بیروت است که مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

خامه یار تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحول جدی در ارتباطات و تعاملات با لبنان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه قم محل تلاقی ایران با لبنان است، گفت: جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها از ظرفیت بالایی برخوردار است و شناخت عمیق نسبت به لبنان می‌تواند راه و تعامل را هموارتر کند تا بانوان لبنانی در این مجموعه تحصیل کنند.

نسل کشی و قتل عام کودکان و زنان فلسطینی، مبنای ایدئولوژیکی دارد

نویسنده کتاب «زخم و زیتون؛ یادگاران و روزگاران» در ادامه بیان داشت: با توجه به فضایی که امروز در فلسطین و جنوب لبنان به وجود آمده، صحبت خارج از این فضا سخت است؛ در این چند روز، چند هزار کودک، زن و سالمند به شهادت رسیدند، این روند با قدرت و قوت ادامه دارد که یک نسل کشی آشکاری است.

خامه یار تصریح کرد: این نسل کشی تمام عیار و قتل عام کودکان و زنان فلسطین، مبنای ایدئولوژیکی دارد و رژیم صهیونیستی بر اساس این ایدئولوژی که مردم فلسطین باید از بین بروند، اقدام به کشتار وحشیانه کرده است.

وی ادامه داد: امروز حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها بی‌رحمانه است، هدایت مردم به جایی و همان نقطه را زدن بی رحمانه است؛ این اقدام ظالمانه در معرض دید همه کسانی که دم از حقوق بشر، دموکراسی، آزادی و عدالت می‌زنند، جای شک و شبهه باقی نمی‌گذارد که اینها وحشی‌هایی هستند که دنیا را می‌گردانند.

فرماندهی تمام عیار جنگ به دست آمریکا و هم پیمانان آنها است/ اقدام ظالمانه رژیم صهیونیستی، نشان دهنده توحش دنیای غرب است

رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در لبنان تصریح کرد: با شناخت میدانی عرض می‌کنم که این جنگ یکی از آخرین جنگ‌های بزرگ با رژیم صهیونیستی است. این یک بحث آرمانی و صرف اعتقادی نیست، بلکه یک واقعیت میدانی بر اساس داده‌ها است. اسرائیلی‌ها در نشست‌های درونی اعتراف کردند که ما به ۸۰ سالگی نمی‌رسیم و نسبت به فروپاشی اسرائیل هشدار داده بودند. انشعاب‌های پی در پی نیروهای نظامی و مهاجرت و غیره نشان دهنده این واقعیت است که آنچه برای ما آرمان بود، به زودی اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه فرماندهی تمام عیار جنگ به دست آمریکا و هم پیمانان آنها است، گفت: آمریکا و هم پیمانان او درباره سقوط و فروپاشی رژیم صهیونیستی احساس خطر کردند و دست رژیم را باز گذاشتند و حق وتو کردند، حتی ارسال کمک‌های بشردوستانه را وتو کردند که نشان دهنده توحش دنیای غرب است.

لبنان محل تلاقی فرهنگ‌ها و مکاتب و محل ظهور و بروز اندیشه‌های دینی است

خامه یار در ادامه به موضوع لبنان اشاره کرد و گفت: لبنان شاید دریچه ورودی ما به جهان عرب است، کشوری که ۱۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و حدود ۴ میلیون نفر جمعیت دارد، بعد از بحرین کوچکترین کشور خاورمیانه است و ۱۸ طایفه مذهبی و دینی در این کشور حضور دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب به وضعیت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی لبنان اشاره کرد و افزود: لبنان محل تلاقی فرهنگ‌ها و مکاتب و محل ظهور و بروز اندیشه‌های دینی و مذهبی مختلف است که نشریه‌های مختلف و پرتیراژی در این کشور منتشر می‌شود.

ایجاد روحیه انقلابی در میان مردم لبنان پس از انقلاب اسلامی

خامه یار همچنین با اشاره به حضور علما و ادبا و دانشمندان بزرگ شیعه در علوم مختلف از جمله شهید اول و ثانی، شیخ بهایی، علامه مظهر، شمس الدین، علامه مظفر، امام موسی صدر، شرف الدین و غیره در حوزه‌های تبلیغی و تألیفی، عنوان کرد: این علما و بزرگان اسلام، پایگاه‌های مستحکمی را برای شیعیان ایجاد کردند. همچنین در میان مسیحیان لبنان، نویسندگانی چون جرج جرداق و خلیل جبران خلیل را داریم که در حوزه اهل بیت علیهم‌السلام می‌درخشند.

وی با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگترین سند روابط فرهنگی رسمی ما با کشور لبنان رقم خورد، عنوان کرد: پیش از انقلاب، کمک‌های ایران در راستای تقویت نیروهای موافق اسرائیل بود و نماینده ایران در لبنان با امام موسی صدر و علمای شیعه آن روز اختلافات شدیدی داشتند، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در پی حضور حضرت امام خمینی(ره) در لبنان، روحیه انقلابی و روحیه بازگشت به خویشتن که حضرت امام(ره) سردمدار آن بودند، در میان مردم لبنان عینیت یافت.

رایزن فرهنگی پیشین جمهوری اسلامی ایران در لبنان همچنین به حضور شخصیت‌های بزرگ و متفکر ایرانی از جمله شهید چمران، شریعتی و غیره در این کشور اشاره کرد و گفت: امروز شخصیت‌های شیعه همچون امام موسی صدر، علامه شرف الدین و غیره بیشترین احترام را در میان همه طوایف دارند که به خاطر اندیشه ها، رویکردها و نگاه تقریبی این بزرگان است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر